Rozhovory

Mladý podnikatel Peter Hajduček:Zatímco spolužáci flámovali, on začal vydělávat miliony!

Renata Lichtenegerová

Zatímco spolužáci flámovali, on začal vydělávat miliony!

Je mu 26 let a teprve nedávno dokončil vysokou školu. Jako téma bakalářské práce si před časem zvolil založení e-shopu s teniskami a na tomto základě se mu podařilo vybudovat společnost Footshop s předpokládanými letošními tržbami přes 100 milionů korun. Zjednodušeně je možné říci, že košický rodák Peter Hajduček rozjel v Praze úspěšný byznys s lifestylovou obuví značek jako Nike, Adidas, Vans nebo Reebok. Je v tom ale ještě něco navíc, protože právě Footshop získal privilegium prodávat jako jediný obchod v Česku některé přísně limitované kolekce předních světových výrobců. Jak se mu to povedlo?

Časopis Forbes vás nedávno zařadil do žebříčku 30 nejtalentovanějších Slováků pod 30 let. Jak lze něčeho takového dosáhnout prodejem tenisek?

Začalo to v roce 2011 e-shopem, který jsem zprovoznil v rámci bakalářské práce na VŠE. O tři toky později k němu v Praze přibyla kamenná prodejna s originálním konceptem, díky kterému se nám jako jediným v zemi daří získávat hůře dostupné modely světoznámých značek. Aktuálně pracujeme na otevření naší druhé prodejny, která bude v Bratislavě. Obchod prosperuje, včetně externistů už zaměstnáváme 55 lidí a tržby každým rokem rostou. Letos by podle dosavadního vývoje měly dalece přesáhnout 100 milionů korun.

Jaké nejzajímavější boty je v tuto chvíli možné u vás ve Footshopu koupit?

Tenisky z limitované edice Yeezy Boost 750, což je kolekce, kterou pro značku Adidas navrhoval americký rapper Kanye West. Je to pro nás obrovská věc, smíme je prodávat jako jediná společnost v Česku i na Slovensku. Získali jsme 25 párů, dalších 25 párů putovalo do Polska a 20 do Maďarska. A to je pro danou lokalitu vše. Je to tedy opravdu striktně limitované a Adidas si velmi pečlivě vybírá prodejce, kteří mohou podobné prémiové zboží nabízet.

Díky čemu se vám daří k takovým kolekcím dostávat?

Každá významná značka obuvi, jako jsou Adidas, Puma nebo Nike, má různé segmenty zboží. Produkty, které se dostanou jen do nejlepších obchodů světa, další pro nejlepší prodejny Evropy, pak jednotlivých států. Takto to jde níž a níž, až k tomu nejběžnějšímu zboží, kterým jsme samozřejmě museli začít i my. Dokud jsme měli pouze e-shop, tak jsme žádné limitované edice neprodávali. To byl naopak problém dostat se i k té běžné nabídce, protože tyto značku už nemají moc zájem spolupracovat s novými internetovými obchody. Nepotřebují je, protože trh je přesycený. Zlom přišel, až když jsme v listopadu 2014 otevřeli kamennou prodejnu tady v pražských Holešovicích, v budově společnosti Orco, kterou jsme vybrali záměrně, protože je sídlem designérů, architektů a umělců a nabízí jedinečnou atmosféru. Obchod jsme koncipovali tak, aby kromě prodeje sloužil také jako prostor vhodný pro pořádání společenských akcí. Zhruba dvakrát do měsíce tu probíhají tematické večírky, hudební vystoupení, setkávání s umělci. Těch akcí se účastní stovky lidí, díky čemuž si vytváříme komunitu fanoušků. Každou významnou kolekci se snažíme představit nějakým originálním způsobem tak, abychom nějak přiblížili příběh těch bot a spojili jejich prezentaci s něčím kreativním. To nás odlišuje od ostatních podobných obchodů.

Proto kolem nás visí regály s botami na lanech?

Ano. Díky kladkovému systému je možné regály se zbožím navinout výš, takže při probíhající akci se boty doslova vznášejí nad hlavami hostů. Prostor se tím samozřejmě výrazně zvětší, ale zboží zůstane pořád na očích. Volně stojící regály lze zase proměnit na lavičky nebo stoly a máme tu několik promítacích ploch. Eventy jsou pro nás z pohledu marketingu stěžejní, abychom byli se zákazníky v kontaktu a nabízeli oproti konkurenci něco navíc, takže bylo nutné prodejní prostory tomuto konceptu maximálně uzpůsobit.

Předpokládám ale, že třeba centrála Adidasu asi nemapuje, který obchod v Česku pořádá nejlepší večírky. Jak jste těm výrobcům o sobě dávali vědět?

Ne, rozhodně to není tak, že by výrobci sami hledali výjimečné prodejce. Mají to nastavené tak, že prémiové kolekce raději nedají nikomu, než aby je prodával někdo nevhodný. Proto tyhle věci v Česku i na Slovensku dlouho nikdo nenabízel. Ani místní obchodní zástupci těch předních značek většinou neměli o limitovaných kolekcích valné povědomí. A nutno podotknou, že my jsme nikdy nedostali žádný návod, co přesně bychom měli splnit, abychom na toto zboží dosáhli. To oni vám neřeknou, protože nechtějí, aby se k tomu někdo cíleně dostal motivován jen vidinou zisku. Takže jsme zkrátka rozjeli tu prodejnu s myšlenkou, které jsme věřili, začali organizovat eventy, vybudovali si početnou komunitu fanoušků a propracovali se k prvním zajímavým kolekcím. Průběžně s těmi firmami komunikujeme, informujeme je o veškeré naší činnosti, podáváme zprávy o jednotlivých prodejních akcích a našich úspěších, cestujeme na jednání do zahraničí. Je to takový nikdy nekončící proces.

Za kolik se pak taková limitovaná edice prodává?

To je různé. Ty zmíněné tenisky Adidas Yeezy Boost 750 vyjdou na 9 500 korun. Což jsou mimochodem už samozřejmě dost drahé boty, ale vzhledem k omezenému počtu párů, které jsme dostali, na nich technicky vzato proděláme. Respektive jen do akce na jejich představení, v rámci níž jsme nabízeli catering a vystoupil tu slovenský rapper Radikal, jsme investovali víc, než můžeme vydělat prodejem všech těch 25 párů. Ale nám jde o to, nabízet vždy vedle běžnějšího zboží i něco skutečně výjimečného a prestižního. Myslím, že právě podobné, na první pohled neekonomické kroky jsou tím, proč nás mají rádi zákazníci i ti dodavatelé. Takže celkově se nám vyplatí takové akce pořádat.

Jinak se snažíme stále posouvat, takže už pracujeme na získání prémiových modelů v ceně zhruba 20 tisíc korun za pár, ale v tuto chvíli si ještě netroufnu prozradit, o jaké boty konkrétně jde. To už pak bude doslova pár kusů od každého modelu, vyloženě prestižní věci, o které ale máme velký zájem. Máme totiž mezi stálými zákazníky několik nadšenců, kteří u nás už dva roky nakupují právě to nejluxusnější zboží. Ti se chtějí někam posouvat a my jim to pochopitelně chceme umožňovat.

Živí vás tedy spíše to „běžnější“ zboží?

Rozhodně. Celkově každý měsíc prodáváme tisíce párů bot, zatímco z limitovaných edic jsou to pouze desítky. Nejlevnější boty v naší nabídce se pohybují v cenové relaci okolo 1500 korun, ale to je úplné minimum. Většina našeho sortimentu stojí okolo třech až čtyř tisíc a prodá se především přes e-shop.

Proč se tématem vaší bakalářky staly tehdy právě boty?

K teniskám jsem měl vztah od malička. Jezdil jsem na skateboardu a k tomu se váže i určitá móda. V Košicích tehdy nebylo možné sehnat kvalitní skateboardové boty, takže jsme pro ně s kamarády vyráželi do Maďarska. Asi v jedenácti letech jsem na jedné z těchto výprav utratil za pár tenisek 5 500 korun, což byly moje roční úspory, takže mě to pak doma stálo hodně křiku. Byly to takové velké červené boty značky Osiris, které jsem nosil asi dva roky. Ke konci už to byl děs, byly děravé a noha mi z nich vyrostla, ale odmítal jsem je přestat nosit, protože jsem věděl, že v nich mám ty peníze. Nakonec je máma za mými zády vyhodila, už se na to nemohla dívat, což je škoda, protože bych si je dnes rád tady v obchodě vystavil, že tak to celé začalo.

Každopádně, když pak po mně na VŠE chtěli, abych si zvolil téma bakalářské práce, tak jsem jednoduše vybral sortiment, který mi byl blízký, a spojil to se založením e-shopu, o kterém jsem už nějaký čas uvažoval. Ta bakalářka, ve které jsem podrobně popisoval založení a rozjezd obchodu, tomu celému dala konkrétní termín. Když jsem ji odevzdával, tak jsem zároveň spustil prodej. To bylo v roce 2011.

S podnikáním jste ale začal mnohem dříve, že?

Už na gymnáziu jsem si přivydělával tvorbou webových stránek na zakázku a v 18 letech jsem si na to založil živnost. Když jsem se pak rozhodl jít studovat do Prahy, už jsem měl řadu klientů, kterým jsem spravoval weby. Prahu jsem předtím párkrát navštívil, moc se mi tu líbilo a opravdu jsem si přál zde studovat. Byznys v Košicích už mě v té době ale poměrně slušně živil, takže to bylo těžké rozhodování, jestli mám odejít. Nakonec se ukázalo, že VŠE je tak dobře nastavená, že si můžete přizpůsobit rozvrh a není problém u toho studia i pracovat. Takže zatímco spolužáci většinou chodili na brigády, mně přišlo snazší i logičtější, pokračovat v tom, co už jsem předtím dělal. Hned první rok na vejšce jsem proto založil společnost Unikum Solutions zaměřenou na internetový marketing. Časem jsem přibral společníka a dnes už jí věnuju minimum času. Ale právě v kanceláři této firmy byl i první sklad Footshopu, přesněji řečeno skládek, protože jsem neměl žádného investora a začínal s pouhými 40 páry naskladněných bot.

A hned se vám e-shop rozběhl?

To vůbec ne, první zhruba rok a půl od spuštění to naopak vůbec nefungovalo. Nevěděl jsem, čím to je, tak jsem zkusil rozšířit nabídku. Obíhal jsem pražské skateshopy a s některými se mi podařilo domluvit, že budu nabízet jejich skladové zásoby s tím, že oni mi za to poskytnou nějakou slevu. Takže to pak fungovalo tak, že když si někdo přes Footshop objednal tenisky, já musel zatelefonovat do obchodu, zda je tam ještě mají, a pokud měli, osobně jsem tam pro ně vyrazil, koupil je a následně poslal zákazníkovi. Utržil jsem na tom pak nějakých 15 procent z ceny, zkrátka tu slevu, kterou mi dotyčný obchod poskytl. Ještě jsem k tomu dával tričko zdarma, takže to bylo opravdu velmi neekonomické. Ale velmi rychle jsem díky tomu zjistil, že potenciální úspěch e-shopu tkví právě v šíři nabízeného sortimentu. Se 40 páry bot žádné terno neuděláte. Postupně se to pak rozběhlo.

Co je podle vás nejtěžší na tom rozjíždět vlastní podnikání při studiu vysoké školy?

Pro mě byly nejtěžší takové banální věci, jako třeba to, že spolužáci mohli jít po přednášce na kafe a posedět si tam, nebo vyrazit v úterý večer na párty a ve středu ráno to dospat. Já na nic takového neměl čas, všechen mi ta kombinace učení a vlastního podnikání zabrala. Občas bylo těžké udržet si motivaci, když jsem třeba viděl kamarády, kteří byli někde zaměstnaní, jakou mají pohodičku, vezmou si dovolenou a jedou na výlet. Navíc jsem si v začátcích tím podnikáním mnohdy vydělal méně než oni. A nemohl jsem jet na Erasmus, což je podle mě super program, v rámci kterého se mnoho mých spolužáků podívalo po světě. Občas mě přepadl pocit, že se všichni kolem mě mají lépe, ale dnes jsem rád, že jsem mu nepodlehl. S odstupem času to hodnotím jako super rozhodnutí.

Peter Hajduček Narodil se 2. 10.1989 v Košicích. Už na gymnáziu si přivydělával tvorbou webových stránek na zakázku a v 18 letech si na to založil živnost. Po gymnáziu byl přijat ke studiu Podnikové ekonomiky a managementu na VŠE, kde letos v červnu dokončil magisterské studium. V roce 2008 založil společnost Unikum Solutions s.r.o., která se specializuje na internetový marketing. Footshop založil v roce 2011, jednalo se o téma bakalářské práce, ze kterého se posupně stal reálný projekt. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 nejtalentovanějších Slováků pod 30 let.

foto: Stanislav Novotný

Footshop: První tři roky fungoval pouze jako e-shop zaměřený především na skateboardové tenisky. V listopadu 2014 byla otevřena první kamenná prodejna, a to v budově společnosti Orco pražských Holešovicích. Od otevření kamenné prodejny se Footshop specializuje na dražší designové a hůře dostupné modely značek jako Nike, Adidas, Puma, Vans nebo Supra. Prostor obchodu byl navržen pro dva režimy, jako prodejna a zároveň místo pro pořádání společenských akcí. Footshop pravidelně spolupracuje s významnými osobnostmi české a slovenské umělecké scény, jako jsou rappeři Ego, Marpo, Radikál, zpěvačka Sharlota nebo youtuberka Gabriela Heclová. V dubnu tohoto roku Footshop představil speciální kolekci oblečení, která vznikla ve spolupráci s českou streetwearovou značkou BorBane a na jejíž tvorbě se Peter Hajduček osobně podílel. Tržby Footshopu za letošní rok by měly výrazně přesáhnout 100 milionů korun.

Diskuze